torstai 22. toukokuuta 2008

Gibraltar ja Tarifa

Heippis kaikille täältä Tarifalta!

Tänään heräsimme taas aikaisin ja suunnistimme taksitolpalle, joka oli tullut tutuksi jo kaupunkiin tullessamme (turha 5e / 200m takssimatka, ja kuski vielä varoitti...). Tälläkertaa matka taksilla oli odotetusti jo kilometreissä, ja maksu sen mukainen, 5,50€ :D.

Bussilla huristelimme kohti Gibraltaria, jonka päätepysäkkinä toimii vielä turvallisesti Espanjan puolella oleva La Linea. Bussimatka kesti noin 1,5h ja maksoi bouttiarallaa 6€ / hlö.

La linean pysäkille tungimme kamat kaappiin ja otimme kameran selkään suunnistaen kohti Gibraltaria. Matka GB (Iso-Britannia) :n rajan yli kesti noin 5 minuuttia, ja rajatarkastukset olivat molemmin päin kulkiessa tarkat - oman EU passin KANTTA(!!) vilauttamalla pääsi rajan yli. Mennessä tosin Ansku vinkkaili niin epäilyttävästi komeille tullimiehille, että passia piti tarkastella ihan tarkimman mukaan ;)

Ennen kuin edes koko kaupunki paikalla alkoi, oli ensimmäisenä kadulla KIITOTIE. Katu suljettiin puomeilla sekä valoilla aina kun kone oli tulossa, mutta siitä huolimatta koneen laskeutumista pystyy tilanteen sattuessa tarkastelemaan hyvin läheltä. Kun kentällä ei ole aktiviteettiä, talsivat ihmiset siis jatkuvasti kiitoradalla. Ihmeellistä.

Sisälle päästyämmme ensimmäinen työ oli saada valuuttaa vaihdettua. Kävelimme pankkiin, löimme 20 juuroa tiskiin, ja vastalahjaksi saimme jotakin toista - GB valuttaa.. eli PUNTIA! Koska Gibris kuuluu GB vallan alle, oli siellä KAIKKI aivan kuten isovelimaassa GB:ssä. Tällaisia asioita olivat ainaki: Raha, bussit, kieli, posti, liikkeet, kaupat, ihmiset, koulupuvut.. No välillä sentään Espanjaa onneksi kuuli, ettei se päässyt unohtumaan.

Punnat kourassa lähdimme taivastelemaan ensin ympäri kaupunkia. Suuremmat ostokset jätimme myöhemmäksi, vaikka verovapaus oli selvästi tiputtanut hintoja. Mennessä kävimme nauttimassa BK:ssa elämämme suurimmast hampurilaiset "Triple whapperit". Voeee että oli makoisaa.

Koska BK reissu oli tullut meille kalliiksi, päätimme säästää euroja (eikun puntia) sekä mahaamme tekemälle suurelle kivelle nousemin jalan. Lisäksi päätimme, ettemme mene sisälle maksullisiin kohteisiin, joita olisivat olleet erinäiset luolat, itse linna ja delffiini-jutut. Tällä ratkaisulla säästimmekin rahaa noin 25e / kärsä, sillä kuljetus ylös maksaa noin 12 - 18 euroa tavasta riippuen, ja sisäänpääsyt noin 8 puntaa. [Jouduimme kävelystäkin maksamaan yhteensä yhden punnan]

Kävely alueella olikin oikein hyvä ratkaisu. Saimme koko päivän kävellessämme hyvin liikuntaa mukavasti aurinkoa sekä meillä oli paljon aikaa ihastella luontoa ja luontokappaleita. Päähuomion veivät varmasti paikan apinat, jotka veikeillä tempuillaan ja olemuksellaan naurattivat turisteja.

Toinen maksamattomille asiakkaille loistava juttu ovat näköalat. Aivan melkein parhaimpiin (linnaa lukuunottamatta, joka on huipulla) näköaloihin pääsee käsiksi kävelemällä ilmaisilla alueilla. Näistä näköaloista maistiaisia alla.

Kun olimme töllistelleet näkymä tarpeeksi, lähdimme kirjaimellisesti JUOKSEMAAN alas. Koko paikan viitat kävelijöille on varmasti tarkoituksella tehty erittäin huonosti, niinpä myös paluumatkalla hiukan eksyimme.. Onneksi myös muut olivat tehneet saman, ja portilla suljetun umpikujan kirtämiseen metsän kautta oli tehty valmis polku. (Nyt myös tiedämme miten alueelle pääsee maksamatta mitään ;)

Koko reissuun, harhailuineen sekä kuvailemisineen meni aikaa noin 3 - 4 tuntia. tässä ajassa siis Gibraltarin vuori on mahdollista kahlailla läpi jalkaisin..hyvin edullisesti. [tässä ajassa kerkeää muuten myös saada kivat rusketusrajat paidasta, hihii]

Kun Gibraltar oli nähty, suunnistimme takaisin bussiasemalle, josta busseja tarifalle kulkee neljästi päivässä. Tälläkertaaa hyppäsimme klo 16 bussiin ja suuntasimme kohti Tarifan hiekkarantoja.

Matkalla saimme bussin ikkunasta otetuksi tähänastisesti parhaan Afrikan kuvan.. Toivottavasti lisää luvassa!

Tarifalla kirjauduimme hostelliin ja lähdimme saman tien kaupungille. Kiertelimme vanhan kaupungin katuja, kuvailimme vähän vanhoja monumenttejä (kuvat tulevat palvelimelle) ja suuntasimme kulkumme sataamn. Satamassa tarkistelimme valmiiksi Tangerin laivan lähtöpaikan ja otimme suunnaksi hiekkarannat.. Hiekkarannat ovatkin Tarifalla aivanh mahtavat. Rannat ovat aivan valtavan pitkiä ja ne ovat täynä aivan vitivalkoista, pehmeää ja hienojakoista hiekkaa. Negatiivinen puoli on se, että koska tariffa sijaitsee euroopan alakärjessä, atlantin ja välimeren välissä, on siellä aina tuulista. Auringonottajalle asia on ongelmallinen, mutta windsurfaleille sekä kitesurffaleille se taas on loistava yhdistelmä... Illalla vielä seitsemän aikaankin ranta oli täynä Kitesurfauksen opettelijoita, joille täällä on enemmän kouluja kuin kellekkään muulle.

Lisää kuvia saatavissa palvelimella, kunhan ne sinne kerkeävät.

Seuraavat kaksi päivää aiomme viettää välillä Tarifa - Tanger. Emme vielä tiedä kumpana päivänä Afrikan vierailumme tapahtuu, mutta toivotaan että sitä ei estä tuuli ja tuiverrus.. Koska hostellissamme on netti vain alakerran koneessa, jää blogin päivittely myöhäisempään.. Nyt Afrikkaan, Adios!