sunnuntai 25. toukokuuta 2008

Cadiz

Terveiset täältä Jerez de la Fronteran kaupungista! Saavuimme tänne illan suussa ja nyt katselemme Euroviisuja samalla kun teemme blogimerkintää. HYVÄ SUOMI!

Tässä blogissa pääaiheena meillä on Cadiz, johon tutuistumme tänään. Kaupungista olimme kuulleet sen verran, että se on meren ympäröimä ja sillä tavoin hyvin erilainen kohde näin sisämaahan tottuneelle. Kuljimme Cadiziin tyypillisesti Comes yhtiön busseilla, ja hintaa matkalle tuli noin 8e / henkilö.

Ensimmäisenä Cadiziin tultuamme meidän täytyi löytää paikka kamoillemme, koska niiden roudaaminen ei ollut mukavaa. Ennakkotietojen perusteella suunnistimme rautatieasemalle, josta jatkoimme illalla kohti Jereziä. Koko lähijunakonseptia ollaan tässä vaiheessa vasta rakentamassa Cadiziin, joten asemakaan ei ollut vielä valmis. Asemaa ympäröi rakennustyömääverkot, ja käynti oli suoraan laitureille.. No, kuten arvata saattaa, ei myöskään säilytyslokerot olleev vielä paikalle tuotuina. Kyselimme asiaa lipunmyyjiltä, mutta he eivät vaikuttaneet kovin halukkailta meitä auttamaan. puolen kilometrin matkalla, jonka olimme kamojen kanssa asemalle kävelleet, olimme nähneet turisti infon ja sieltä lähdimmekin neuvoa kysymään. Kuitenkin myös infossa meille kerrottiin, että AINUT paikka Cadizissa jonne kamat voisi jättää, oli bussiasemalle (jonne olimme aiemmin saapuneet) ja sekin puoli on auki vain arkisin..

Noniin, edessä oli hauska tilanne.. Meillä on matkassamme painava atk laukku (kiitos tämän 15'' vanhan järkäleen), selkäreppu, kaksi urheilukassia sekä kameralaukku. Näiden kamojen kanssa ei ole kiva tepastella ympäriinsä kaupunkia, joten meidän täytyi ottaa harkintatauko. Noin puolituntia puistossa istuksittuamme päähämme pälkähti ajatus lähteä kaupunkia kiertävien turistibussien kyytiin. Bussit pörräävät ympäri kaupunkia, ja firma johon liput ostimme, oli se vähemmän käytetty, joten kamoillekkin oli autossa rutkasti tilaa. Maksoimme lipuista 10e/henki, ja tällä summalla autoja sai käyttää koko päivän.

Hyppäsimme auton kyytiin ja lähdimme audio-opastuksen voimin tutustumaan kaupunkiin. Audinauhat olivat positiivinen yllärys, ne kertoivat kaupungista sellaisia asioita, joita ei kirjoista voisi helpostikkaan sattua lukemaan.

Auto kierti Cadizin kaupunkia noin tunnin. Kiersimme kaupungin kaksi kertaa. Reitti alkoi satamasta, lähti heti ulos vanhasta kaupungista, jolloin vanhan kaupungin muurit jäivät heti katsojen silmiin. Ennen muureja vastassa oli kuitenkin puisto, josta hyppäsimme kyytiin, ja sen vieressä hieno patsas kerrostalon katolla!

Ja sitten wanhan kaupungin muuri

Kierrostemme lomassa otimme kuvia vähän sieltä täältä. Reitin varrella, kuten sanottua, oli satama jossa on paljon laivoihin menevää liikennettä. Täältä seasta Antti päätti poimia muutaman moottoripyöräilijän, jotka jonottivat sisälle laivaan. Tässä vaiheessa kuvassa ei ollut mitään ihmeellistä, mutta nyt niitä tarkemmin katsellessamme huomasimme siinä jotain erikoista. Kun eilen olimme käymässä Marokossa, tapasimme siellä erään ruotsen suomalaisen naisen, joka oli ruotsalaisen miehen kanssa matkalla etelään moottoripyörällä. Hetken juteltuamme selvisi, että he olivat kanssa tulossa tänään Cadiziin ja jatkaisivat siitä laivalla jonnekkin.. Vitsinä siinä sitten heitettiin, että me voidaankin tulla satamaan vilkuttamaan niille.. No, siinä sitten huomattiinkin olevan kuva todisteena, että tultiin satamaan hyvästelemään :D

No, reissu jatkui. Wanhan kaupungin porttien jälkeen bussin reitti kulki pitkän matkaa rantaa pitkin. Cadizin kaupungissa on 10km rantoja, joita on kaupungin joka puolella. Rannat ovat täynnä hienoa valkoista hiekkaa, ne ovat kohtalaisen hyvin suojattuja ja pelimahdollisuuksia on paljon. Alla kuva näistä rannoista.

Rantaa pitkin ajettuamme bussi teki täyden ympyrän, ja palasi takaisin samaa rantaa pitkin. Takaisin tullessa saimme otettua hyvät kuvat kahdesta Cadizin hienoimmasta(?) nähtävyydestä, Katedraalista sekä vanhasta linnakkeesta, joka on suojannut pohjoista kaupunkia hyökkäyksiä vastaan

Kierroksella spottasimme linssien läpi vaikka mitä, mutta kaikki kuvat eivät tietenkään mahdu tänne blogiin. Niitä voi katsella lisää palvelimelta, kunhan se saadaan taas pystyyn ja pyörimään!

Kun olimme kiertäneet kaksi kierrosta bussin kyyydissä, hyppäsimme bussista ulos ja menimme taas syömään vanhaan tuttuun BK:hon. Yllätykseksemme huomasimme, että hinnat olivat täällä selvästi edullisemmat kuin Gibraltarilla, mutta myös annokset olivat pienemmät. Mielenkiintoista, koska pakkaukset, ketsupit ym ovat täysin samanlaisia.

Ravitsevan lounaan jälkeen otimme kaikki kamat selkään, ja lähdimme taittamaan matkaa jalan. Kävelimme keskustan katuja, kävimme rannassa sekä katsomassa katedraalin sisältä. Eteläespanjassa on tällä viikolla ollut meneillää uskonnollinen juhla, jossa ihmiset kantavat isoja Herralle pyhitettyjä korokkeita ja kantotelineitä ilmassa pitkiä matkoja. Kierroktset alkavat ja päättyvät kirkoista, joista yhtenä kohteena oli Cadizin katedraali. Tästä johtuen katedraaliin oli ilmainen sisäänpääsy, ja extrana vierailemaan pääsi alttarin alla olevaan tilaan. Katedraali ei itsessään ollut ihmeellinne, mutta alttari sekä sen alla oleva tila tekivät vaikutuksen. Seuraavassa kuva molemmista.

Alttarin katselemisen jälkeen aloimme pikkuhiljaa suunnata kohti juna-asemaa. Matkalla katselimme vielä eteen tulevat kohteet, ja kadut. Vaikka emme olleet jaloillamme montaa tunia, alkoi kamojen kantaminen jo hiukan puuduttaa. Antin tyylinäyte aiheesta alla.

Kun olimme lopulta saaneet kamat juna-asemalle, huomasimme että juna on lähdössä sillä minuutilla (mikä yllätys). Juoksimme juna-automaatille, näppäilimme pari lippua ja aloimme työntää rahaa koneeseen. No, olimme näpänneet yhden kerran plussaa liikaa, ja kone laskutti meitä kolmesta lipusta. Ensimmäisen lipun tipahdettua antti lähti juoksemaan kamojen kanssa kohti junaa, ja heti kun ensimmäisen lippu oli mennyt porttikoneen uumeniin (silloin ei voi enää perua) alkoi junan kellot soida, jok atarkoittaa että ovet eivät tasan enää aukea ja juna lähtee. No, Antti otti kamat marssi junan perään ja levitteli käsiään - paskaaks tässä tyyliin. No, ihme tapahtui, junan portaat laskeutuivat taas maahan sen merkiksi että ovet voi avata. Erittäin mukava ja järkevä kuski oli huomannut että olimme juuri tulossa laiturille ja päästi meidät sisään. - Tällaista joustavuutta Espanja ja sen ihmiset voivat parhaimmillaan tarjota. Se lämmittää todella mieltä, kun säästyy tällaisen pienen kohteliaan eleen ansiosta tunnin odottelemiselta.

Junamatka Jereziin kesti sitten tunnin. Sinä aikana näppäilimme muutamia kuvia rataa ympäröivästä suosta, johon oli selvästi alettu tehdä noin 3m leveitä ojia. Mietimme mitä ne ovat, ja jos niillä halutaan kuivattaa suo, niin miksi? No, tähän tuskin samame vastausta ennen kuin seuraavan kerran tulemme paikalla käymään.. (ja varmasti tulemme). Matkalla otimme myös ensimmäiset mustavalkeat taidekuvamme =)

Jerezissa pääsimme helposti pois junasta ja hostelli löytyi nopsaan. Hostellissa ei taaskaan ole mitään valittamista, ja kahden hengen huoneesta maksamme yhteensä noin 28e / yö. Mitään syytä hotelleihin paluuseen ei ole, hostellihomma toimii niin hienosti.. Vessaa meillä ei taaskaan huoneessa ole, mutta kun siellä ei asioi koko päivää, on yhteinen vessa ihan ok. Asennekysymys. Sitä se on.

Toinen asia. Cadiz teki meihin lähtemättömän vaikutuksen. Kaupunki oli sekoitus uutta ja vanhaa. Se oli siisti, siellä oli uusia ja hienoja rakennuksia, kokoajan uudistuvat liikennejärjestelyt (junat monipuolistuvat), rannat olivat siistit ja valinnanvaraa oli, ja satamasta lähtee kivoja laivoja joilla pääsee vaikka kanarialle.. Kaikki siis toimi loistavasti. Kaupungissa lomailijan ei tarvitse siis tyytä pelkkään rannalla makoiluun, mutta toisaalta kulttuurin lomassa voi piipahtaa nauttimaan auringosta ja merestä. Toisaalta, vierailu pieniin kyliin onnistuu helposti junalla. Tänne palaamme.. toivottavasti mahdollisimman pian!

Nyt alamme nukkumaan huomista aikaista herätystä varten! Seuraavan kerran palailemme jossain vaiheessa viikoa, kun aika antaa periksi kirjoitella. Kotona meidän pitäisi olla Jerezin tutustumisen sekä pitkän bussimatkan jälkeen noin kello 23.