keskiviikko 11. huhtikuuta 2007

6. matkapäivä, maanantai 9.4.2007

Aamulla heräsimme jo seitsemältä, ja suuntasimme ennen puoli ysiä kaupungille. Koska ruokakaupat ovat pääsiäisen seutuun aika hintsusti auki, nautimme aamupalaksi kylmää pizzaa (punkun kera). Suuntasimme matkamme kohti Rooman pääkallopaikkaa, eli Vatikaania. Koska olimme kohtalaisen aikaiseen liikenteessä, emme joutuneet kuin 100m päähän Pietarin kirkon turvatarkistuksesta. Täytyy kyllä sanoa, että ko kirkon piha on livenä aivan valtava, puhumattakaan kirkon sisäpuolesta. Milanonkaan keskuskirkko ei vedä vertoa, edes lähelle. Jenkkienkin suusta kuulunut "No, tähän mennessä kivoin kirkko" oli varmasti osoitus siitä, että jotain suurtä sen täytyy olla.

Muidenkin kirkkojen tavoin, suomalaiseen suurimman vaikutuksen tekee varmasti kirkon avoin tila, sekä upeat ja todella suuret maalaukset sekä kullatut pinnat. Pieni maalaispoika/tyttö ei voi edes kuvitella kuinka paljon rahaa, aikaa ja työtunteja sellaisten rakentamiseen on voinut mennä. (kuvat)

Kiipesimme myös ko kirkon torniin. Matkalla pääsimme ihastelemaan kupolia katonrajasta.. tai, kai lähempää puolta väliä. Edelleen voinen sanoa että aivan mieletön.

Kirkon katolta avautuikin sitten hullut näköalat. Laskimme portaat huipulle mennen tullet, ja luku vaihtelee 503 ja 530 välillä, reitistä riippuen. Puoleenväliin matkaa olisi päässyt hissillä, mutta se olisi ihan nynnyilyä :). Alempana itse kirkon katolla otimme hiukan arskaa istukselle, ja kävimme lähettämässä parit postikortit Vatikaanin postista..

Vatikaanin jälkeen suuntasimme sillankupeeseen kahville. Vaikka kahvila oli aika ruuhkaisella paikalla, eivät hinnat olleet tälläkertaa korkeat, ja välipalapaniinikin oli oikein maittavaa. Kotimatkalla kuljimme taas pikkukatujen ja Pantheon temppelin kautta. Pantheon on aikoinaan ollu kaikkien antiikin jumalten temppeli, josta myöhemmin tehtiin kirkko, jonna Rafaello (se teini-ikäinen mutanttikilpikonna) haudattiin. Rakennus on sisältä hieno. ainut valonlähde on kupolin huipulla oleva aukko.. korkeutta on.

Pantheonin jälkeen kävimme toisessa lähikaupassa, jossa oli edellistä parempi viinivalikoima. Ostimme kahdestaan mukaamme 9 ploa erilaisia viinejä. Yhteensä matkan aika niitä kertyi 17! Äkkiseltään tästä voisi saaada kuvan, että olemme tavallisia Teekkareita... Mutta ei. Milanon matkalta tuomamme viinipullot eivät esim. ole vieläkään täysin tuhottu. Italiassa vierailtuamme on vain opittava tuntemaan perin pohjin myös italialainen viini, niin hyvine kuin huonoine ominaisuuksineen.. Sitäpaitsi, terveydellinenkin suositus olisi, että punaviiniä PITÄISI juoda 2 lasia, joka päivä! Pullollinen päivässä taas on pienelle ihmiselle hiukan liikaa. No, jos vaikka aloittaisi siitä että viikonloppuisin joisi lasin illassa. Se todistetusti vähentää verisuonitauteja, eikä sen suurempaa herkkua olekkaan kuin punaviini. Saanemme tässä lainata E. Hemingwayta: "Viini on maailman sivistynein asia", tai Ranskalaista kardinaalia Richelieuta: "Miksi Jumala antaisi hyvien viinien kasvaa, jos hän olisi kieltänyt niiden juomisen?"

Kauppakassien kanssa suuntasimme kämpille, otimme hiukan välipalaa, ja vaihdoimme rennot (pienet) vaatteet päälle. Iltapäiväksi suuntasimme läheiselle aukiolle, jossa oli "hyvää syötävää ja sirkushuveja". Otimme siis jäätelöt ja katselimme nähtävyyksiä sekä kuuntelimme katubändejä. Mukavaa :). Lämmintä oli tarpeeksi ja tunnelma oli rento. Oikein mukavaa :)!

Illalla menimme taas läheiseen ravintolaan nauttimaan pizzaa. Viini oli taas hiukan nuorta, mutta pasta ja pizza olivat erittäin hyviä. Saimme mahamme täyteen erittäin edulliseen hintaan, ja saimme taas todeta että Italia on ehdotomasti hyvien pastojen ja pizzojen maa, ei pihvien. Suomen pastat ja pizzat eivät vedä lähellekkään vertoja Italialaisille. Nam.