keskiviikko 11. huhtikuuta 2007

1 matkapäivä, keskiviikko 4.4.2007

MAtkamme siis alkaa :)

Kuten aiemmin jo kirjoittelin, ensimmäiseksi matkasimme bussilla Tampereelta helsinkiin. Paunun Express Bussit ovat ihan jees, matka taittuu ihan mukavasti eikä ole paljoa jengiä. Juna olisi ollu toinen vaihtoehto, mutta silloin joutuu raahaamaan kamoja (esim. lentokenttäbussiin) joten se ei huvittanut..

Helsingissä olimme perillä erittäin hyvissä ajoin, ja teimme lähtöselvityksen juurikaan jonottamatta. LÄhtevien puolella sitten odottelemme muuta poppoota (Antin porukat) 1.5h. Aika kulu (yllättäen) shoppaillen. Porukoiden kone oli lopulta puolisen tuntia myöhässä, ja matka oli ollut ilmeisesti hiukan pomppuinen. No, se ei paljon loppujen lopuksi menoa haitannut. Siirryimme kahvin kautta koneeseen.

Tämäkin kone oli lähdössä varmaan lähempänä tuntia myöhässä, kun piti odotella jotain Belgian tms ilmatilan vapautumista. No, finnairin koneessa palvelu pelasi, eikä mieli mennyt maahan. Lento lähti sitten vähän myöhässä mukavasti matkaan.

Lentoseurana (Koneena A320, joten molemmilla puolilla 3 paikkaa) meillä oli eräs helsinkiläis-roomalainen bisnesmies, joka on eräässää maamme amk:ssa tärkeässä asemassa, ja lisäksi hänellä on oma langattomia siruja hydyntävä konsulttifirma. Matka sujuikin yllättävän nopeasti bisneksistä, koulutuksesta, tekniikasta ja tietysti Roomasta puhellen. Lentokoneruokakin maistui syystä tai toisesta erittäin maittavalle, eikä punaviinissäkään tilanteeseen nähden ollut valitettavaa.

Italiaan saavuttuamme huomasimme, ettei kaikki toimi vaikka EUssa vielä ollaankin. MAtkalaukkujen tuleminen kesti luvattoman pitkään (tunteja). Kun viimein saimme laukut, aloimme etsiä kulkumuotoja hotellin suuntaan. Koska tilatakseja (ei ilmeisesti ) ollut paikalla, olisimme joutuneet ottamaan 2 taksia, ja se olisi maksanut satasen. Niinpä otimme junan Ostienseen (Rooman keskustan ulkopuolella oleva rautatie - metroasema) ja siellä vaihdoimme metroon, jolla pääasemalle, ja sieltä toiseen metroon(yhteishinta 32.50e). Tällä metrolla ajoimme aivan apartttomenttomme lähelle (0.5km). Sitten vain kävellen huonetta etsimään. Huoneen sijainniksi oli ilmoitettu Piazza Colonna (suom. Aukio Colonna), mutta ei tarkempaa sijaintia. Puolisen tuntia etsittyämme, eräs baarin pitäjä soitti isojen rautaovien portierille, joka tuli päpästämään meidät sisään ja keräsi yleisen tavan mukaan rahat heti pois. Kämppä oli kuitenkin iyhan viihtyisä, plussaa siitä :) (kuvat)

TArkasteltuamme kämppää, huomasimme että kaikki sen kattilat olivat kelvottomia, teflon kattiloita, joista kaikista kulunut teflon pois.. Eli kattilakauppa olisi siis seuraavanan päivänä vuorossa.

Illalla lähdimme vielä syömään, mutta koska kelloo oli jo paljon, emmekä hyvin pitkälle halunneet lähteä, oli oikeanlaisen (glut.) ruoan löytäminen ongelma.. Italiassa ihmiset eivät yleisesti tunne gluteenittomuutta, ja pizzaa ei voi kuvitellakkaan ilman sitä. Hätäratkaisuna päädymme burger kinggiin, jossa palvelu ei todellakaan pelannut. No, pienten hyvitysten jälkeen saimme syötyä, ja takaisin kämpille.. Matkalla tutustuimme vielä erittäin läheiseen nähtävyyteen, joka oli rakennuksen seinästä tuleva suihkulähtde. Myöhempinä päiviä kuljimme siitä usein ohi, ja sen ympäristö oli aina aivan täynä jengiä...