sunnuntai 8. kesäkuuta 2008

Pikkukylat seka Bilbao

Heippa!

Tässä on blogi joka on kirjoitettu 7. kesäkuuta, eli lauantaina, mutta julkaistaan nyt, koska nettiä ei oikein ollut saatavilla. Blogissa ei myoskaan ole kuvia, koska jonkun hyva idea on ollut estaa USB ajureiden toiminta. Hienoa!

-----------------

Aamulla heräsimme kohtuu aikkaisin ja hiivimme autolle jo ennen yhdeksiää. Otimme suunnaksemme edellisissä kirjoituksissa mainitut pienet kylät Comillaksen ja Santillana del marin. Ensin suuntasimme Santillanaan, joka osoittautui hyvin pieneksi ja etenkin vanhaksi kyläksi. Kylään ei voinut ajaa autolla, vaan sen viereen oli tehty pysäköintialue. Kylälssä oli nähtvillä vanhoja rakennuksia, muutama museo sekä vanha kirkko. Kävimme vierailun aikana kirkossa ja katselimme rakennuksia ulkoa. Paikan ruoka- ja sisäänpääsyhinnoista huomasi että paikka on tehty turisteja varten - sikahintoja. Jokatapauksessa kylä oli kiva - ei mitään niin ihmeellistä edellisiin verrattuna.

Seuraavaan kylään mennessä huomasimme että GPS laitteena käyttämämme puhelin alkaa huudella latauksen tarvetta. Olimme jo aiemmin huomanneet, että autossamme oli pieniä lasinsiruja ympäriinsä, penkkien välissä sekä tankapenkin selkänojalla, mutta emme olleet asiaa liiemmin ajatellet koska auto näytti moitteettomalta eivätkä pienet sirut haitanneet. Lähinnä mielessämme oli, että autoon oli joskus murtaudutta lyömällä ikkuna sisään. Nyt kun rupesimme tökkäämään puhelimen laturia tupakansytyttimeen, oli se kuitenkin täynä lasinsiruja eikä niitä saanut sieltä millään pois. Tarkempi vilkaisu ympäriinsä autossa myös osoitti, että lasia oli ajateltua enemmän. Vedimme auton sivuun ja soitimme europcarille kysyäksemme neuvoa. Saimme ohjeet mennä Bilbaon lentäkentälle kysymään ratkaisua.

Mennessä kävimme toisesa kylässä, joka tarjosi upeita näköaloja. Kylä näytti kiinnosstavammalle kuin edellinen, mutta koska auton vaihtaminen sekä muu ohjelma olivat edessä päätimme jättää kylään tutustumisen auton ikkunoiden näkymien varaan.

Seuraavaksi ajoimme lentokentälle, jossa meille annettii oikopäätä uusi auto. Tälläkertaa kulkupeliksemme tuli Alfa Romeo, joka on entiseen mersuun verrattuna parempi matka-auto, sillä sen moottorin vääntökäyrä sopii paremmin pitkän matkan ajamiseen. Lisäksi auton korkeus - akseliväli suhde on parempi Espanjan mutkaisilla teillä.

Lentokentältä jatkoimme matkaa itse Bilbaon kaupunkiin. Kaupungissa suunnistimme oikopäätä kuuluisalle Guggenheimin museolle, otimme matkalla muutamat kuvat ja painuimme museoon. Museon parastra antia olivat mielestämme upeat ja modernit näkymät. Museon sisältämä moderni taide on sinänsä meille hieman vierasta.. No, jokatapauksessa museo on käymisen arvoinen..ehkä joku voisi saada siitä hyvinkin paljom irti. Museossa sisällä ei saanyut kuvailla, joten kuvamme rajoittuvat museon ulkokuoreen..siinä onkin jo puolet totuudesta:)

Museon jälkeen hyppäsimme autoon ja lähdimme kohti San Sebastinia. MAtkalla kävimme syömässä tienvarsiravintolassa ja hyvä niin - sillä perillä parkkipaikka löytyi vast atunnin pyörittelyn jälkeen.

San Sebastian on tunnettu paitsi upeista ja pitkistä hiekkarannoistaan, niin myös keittiöistään. San sebastiania nimittäin koristaa lähes Pariisiin verrattava määrä michelin miehiä, siis eniten koko espanjassa. Myös tavallisille tallaajalle syötävää riittää, sillä vanhan kaupungin alueella on ravintoloita tiheämmässä kuin missään muualla kaupunginosassa espanjassa.

San sebastianin keittiö ja sen hienous perustuu Pintxoihin. Pintxot ovat Espanjan (nythän ollaan siis BASKImaalla, ei Espanjassa ;) tapaksien tapaista syötävää, jota kuuluu ottaa lasillisen kanssa pari kolme per baari ja siirtyä seuraavaan paikkaan. Näistä pikkusyötävistä on ajan mittaan tullut täällä taidetta. Toinen toistaan paremmat kokit innovoivat toinen toistaaan ihmeellisempiä ja herkullisempia yhdistelmiä, käyttäen kalaa, lihaa, leipää, marjoja, hedelmiä..mitä vain kuvitella saattaa.

Tänään kävimme tietysti hetki koettamassa näitä herkkuja. Ensimmäisessä baarissa otimme nälkäämme ensin patatas bravas, joka ei sinällään ole paikallinen, vaan enemmänkin yleisespanjalainen herkku. Toisessa paikassa sen sijaan pääsimme asiaan. Maistelimme kahta erilaista pintxoa. Toisessa oli perunaa, kalaa, suolakurkkua sekä mansikkaa (aika mielenkiintoinen kokemus, mutta HYVÄÄ) ja toisessa patamaisesti tehtyä ja haudutettua lihaa kasvisten kanssa. Molemmat ssyötävät olivat todellakin herkullisia. Muy rico!

Tapaksien jälkeen alkoi taas matkaväsymys iskeä ja palailimme takaisin hosttellille. Tänään emme raahanneet kameroita mukana kaupungilla, mutta huomenna kuvia tulee varmasti otettua ihan riittäviin. Kuvat kaupungista sekä lisäkuvailut uuusista pintxo kokemuksista saapuvat tänne siis pikimmiten. Nyt nukkumaan! Adios!

Kylien kuvat saatavissa vihdoin palvelimelta.