lauantai 7. kesäkuuta 2008

Picos de Europa ja Santander

Terveiset täältä Santanderista!

Aamulla herättiin vähän myöhemmin, että saatiin matkaväsymystä tasattua. Yhdentoista jälkeen lähdimme ajelemaan kohti Picos de Europaa, joka on Espanjan eteläpuolen kuuluisimpia vuoristoja. Matkalla vuoristolle koko loppuosa oli pientä vuoristotietä. Tie oli ehkä vielä kapeampaa kuin Sierra Nevadalla, mutta tälläkertaa korkeus ei tuonut lisäjännitettä, sillä korkeimmassa kohdassakin olimme vain kilometrin meren yläpuolella, eikä pudotustas tieltä ollut montaa sataa metriä.. Jokatapauksessa ajaminen vaati taas jatkuvaa keskittymistä, eikä herpaantumaan päässyt missään vaiheessa. Alla kuvia matkan maisemista sekä videota tiestä, joka johtaa Picps de Europan centro de visitas:lle.

Kyseinen paikka on oppaiden mukaan kesällä täysin ruuhkainen ja omaa vuoroaan vuoron huipulle vieville köysikondoleille saa odottaa jopa tunteja. Paikan vetovoima perustuukin täysin kondoleihin, jotka nousevat noin kilometrin korkeudesta 1800 metrin korkeuteen. Kondolimatka on yhteensä noin 900m, jona aikana kondoli nousee hitusen alle 800m ylöspäin. Näkymät kondolista ovat siis silmiä hiveleviä, emmekä suosittele matkaaa kovin pahasta korkeanpaikan kammosta kärsiville. Kondolia käyttävät turistien lisäksi hyväkseen mm. alamäkipyöräilijät sekä vaeltajat, jotka lähtevät omille reiteillee kondolin yläasemalta. Ylöss pääsee myös autolla, mutta tie tuskin on julkinen. Maasturi sinne oli kuitenkin jotenkin saatu tuotua.

Silmiähivelevien maisemien katselun sekä kahvittelun jälkeen otimme kondolihissin takaisin alas, söimme eväät autolla ja lähdimme samaa tietä takaisin. Motarille päästyämme matka nopeutui huomattavasti ja koko päivän ajo-ajaaksi tuli noin neljä tuntia. Tämä siis reittiä Oviedo - picos de europa - santander. Picos de europalla kokonaisaikaa meillä meni noin 1,5 tuntia.

Santanderissa jätimme auton sataman viereiseen parkkiin, jolloin jouduimme maksamaan kahdeksaan asti parkkimaksut, ja tämän jälkeen parkki on yön ilmainen. Toivottavasti auto on paikalla vielä huomenissa..

Parkkeeraamisen jälkeen kirjauudimme hostelliin, joka on perheen omassa kodissaan pitämä pieni hostelli. Paikka on oikein sympaattinen ja mukavba. Huone ja yleinen vessa ovat erittäin siistejä, ja netin saa kurkottautumalla ikkunasta ulos käyttämään ilmeisesti lähimmän poliisiaseman suojaamattomaksi jäänytta wlania. Hostelliin kirjautumisen jälkeen kävimme syömäässsä todella paikallista pizzaa ja lähdimme katselemaan kansainvälisiä maisemia. Katedraalissa oli menossa joku tilaisuus, joten kuvia emme siellä napsineet. Jokatapauksessa Santanderin katedraali on hyvin omituinen, matala holvimainen, lähes pimeä..hyvin outo eikä edes niin hieno tapaus. Katedraalilta jatkoimme matkaamme puistojen kautta rantaan ja rantaa pitkinm paikalliseen seurasaareen jossa on myös jokin palatsi. Seurasaari oli menossa pian kiinni, joten kävimme pikaiseen katselemassa maisemia sekä paikalla olevia eläimiä. Seuriksen jälkeen suuntasimme kulkumme takaisin hostelliin ja nyt olisi taas aika käydä nukkumaan. Alla vielä poiminta Santanderin näkymistä.

Lisää tämän päivän otoksia löytyy palvelimelta.

Huomenna ohjelmaan sisältyy vierailu kahdessa kuulemma erittäin hienossa kylässä. Kylät meille neuvoi erittäin mukava hostellin pitäjä. Kylät ovaat juuri vastakkaiseen suuntaan, minne matkamme jatkuu, mutta ovat varmasti kiertämisen arvoisia. Kylien nimet ovat Comillas ja Santillana del Mar. Kylien jälkeen otamme suunnaksemme Bilbaon sekä siellä olevan, moderneista ulkomuodoistaan tunnetun Guggenheimin museon. Bilbaon museon sekä ehkä pienen kaupunkikierroksen jälkeen (ei viitsi kaupungintalon edessä odottelevia autoja kauheammin katsastella) suuntaamme San Sebastianiin jossa meidän on määrä viettää kaksi seuraavaa yötä. Palaamme San Sebastianista, mutta ensimmäisemä päivänä ei taas ehkä päästä netin ääreen! Pärjäilkää!

Ps.Blogiin on tulossa vielä pari videota, mutta koska polliisien netti on pätkivä ja liian kaukana, lisäämme ne erilliseen kirjoitukseen myöhemmin!