maanantai 3. maaliskuuta 2008

Museokaynti

Heips taas.

[Nyt nakyvilla ovat kaikki mellakan seka kavelyretken kuvat]

Tassa kertomusta lauantiana. Sunnuntainen kavelyretki seka sen tulos paljastuvat vasta kun saamme kuvia siirreltya seka muuta mukavaa :)!


----------------------

Heipähei täältä Madridista taas!


Nyt on sitten ensimmäinen Madridin museopäivistä takana! Olimme katselemassa Museo reina Sofian antimia, jotka rajoittuvat siis lähinnä taiteeseen. Vierailevana tähtenä Sofiassa on tällä hetkellä Picasso, joka tällaisille tavalliselle pulliaisille on kuitenkin hyvin SUURREALISTISTA katseltavaa!



Noin yleisesti ko museo on valtava. Emme jakselleet katsoa museosta läpi kuin toisen saatavilla olevista kerroksista. Aivot yksinkertaisesti lopettivat taiteen vastaanottamisen kesken.


Näyttelystä jäi mieleen muutama sellainen pääasia, jotka tässä mainitsemme. Jo pelkästään eri taiteiden tyylisuunnista voisi toki kirjoittaa kokonaisen kirjan, joten niitä emme tässä käy läpi... Vaikka toki jokaiseen niistä olemmekin nyt tarkasti tutustuneet ;)



Esinnäkin näyttelyssä oli Picasson ym sankareiden tyylin mukaan paljon "modernia" taidetta. Modernilla taiteella tällainen tavallinen ihminen tarkoittaa kaikkea vaikeasti ymmärrettävää sekä ilman selvää sanomaa esitettyä värisekamelskaa.



Yksi näyttelyn tunnetuista tauluista on varmasti Picasson sininen nainen. Taulu on hyvin kuuluisa, mutta näin amatöörinä ihmettelimme suuresti sen menestyksen avaimia. Paljon hienommalta näytti nimittäin seinän toisella puolella ollut, kuitenkin huonommin menestynyt taulu retrata de jotain, jossa nainen katselee ulos ikkunasta. Tässä ristiriidassa törmäsimmekin nopeasti omaan kykenemättömyyteemme. Insinöörinä arvostamme selvästi tauluissa hyvin yksinkertaisia asioita.. Meistä hienoa on se, kun taulu on selvästi piirretty (paljon pikseleitä, tarkka), siinä on hyvä kontrasti sekä paljon syvyyttä ja kolmiulotteisuutta. Ikävä kyllä nämä eivät taida olla yleiset taiteen arviointikriteerit. Insinööreinä emme varmasti osaa arvioida tarpeeksi kohteiden sijoittelua, vuorovaikutusta, värimaailmaa sekä kaikkia niitä piilosanomia mitä taulut kätkevät sisälleen.


Yhtenä erikoisena huippumenestyksenä pidimme myös Gargallonin profeettapatsasta. Mielestämme se on vain ihan ok hienosti taivuteltua rautaa, ilman sen suurempaa sanomaa. Ilmeisesti teos kätkee kuitenkin sisäänsä paljon sellaista, mitä emme voi tajua, sillä se on kuitenkin hyvin suosittu.


Tunnin kiertelyn jälkeen löysimme museosta insinöörimäistä silmää ilahduttavan aikakauden sekä koulukunnan. Tähän lukeutvat muun muassa Grissin 1920 luvun työt. Kyseessähän on tietenkin kuutiomismi (Analytic Cubism). Näissä töissä korosstuivat selväpiirteiset, terävät ja palikkamaiset muodot, joita insinöörin silmän oli helppo havaita. Tällaisen taulun jopa me olisimme kelpuuttaneet makuuhuoneemme seinälle! Grissin töissä oli myös tällä kaudella yksi hyvin selvä yhdistävä tekijä. Kaikissa maalauksissa näkyi nimittäin kitara.... Ehkäpä aikakausi olisikin pitänyt nimetä kitaranismiksi.

Myös Salvador Dali teki 1920 luvulla taulun, jota tavallinen ihminen pystyy pahati järkyttymättä katselemaan. Kyseessä on hyvin yksinkertaisia muotoja sisältävä Sifan y Botella, joka esittää pullomaisia muotoja hyvin läheltä. Tämä oli mielestämme Dalin yksi selvimpiä sekä siksi parhaimpia piirroksia koko näyttelyssä.


Lisää museota kiertäessämme tulimme varsinaiseen Picasso osaan. Museo oli siis järjestetty niin, että osa kierroksesta tapahtui ns. kiinteällä osalla, jossa esillä ovat vuodesta toiseen samat taulut. Muuttuvalla osalla, jossa nyt siis esillä picasso, esittäjät ja taulut muuttuvat.

Picasson tilasta paljon veivät erilaiset harjoituskappaleet sekä luonnokset. Mukana oli jopa nauretttavia kyhäelmiä alkuajoilta, joita kuka tahansa 5 vuotias olisi osannut piirtää. Ymmärrämme toki hyvin, että on kiva tietää tällaisen suurmiehen historiasta sekä kehityksestä.. Mutta näin kalliin rakennuksen seinätilan vieminen ei kuitenkaan ole mielestämme sen arvoista..

Myöhemmin Picassolta alkoi löytymään myös oikeita maalauksia. Valitettavan suuren osan näistä maalauksista valtasivat kuitenkin "vääristyneet naiset". (Picassoa 1939 - 1951). Emme tiedä mikä Picassolla oli naisia kohtaan, mutta hänen oli kuitenkin ilmeisen vaikeaa piirtää nainen suoraan ja totuttuun asentoon. välillä naiskuvakkeilta puuttui raajoja tai ne olivat sikinsokin.. Joskus jopa koko naisen figuri oli laitettu ihan ylösalaisin ja nurinkurin. Tällainen taide menikin meiltä jo pahasti ohi, eikä senkatselua voinut sanoa enää nautinnoksi... Korkeintaan ihmettelemiseksi.
Esim. Busto de Mujer con Sombrero


Picasson pilviä hivelevistä tauluista väsyneinä päätimme jättää taidekierroksen siis kesken. Olimme kerinneet kiertää muutamassa tunnissa noin PUOLET koko alueesta eivätkä aivot ottaneet enää yhtään vastaan.. Joskus tulevaisuudessa aiomme kuitenkin tehdä kierroksen loppuun..


Sunnuntaina luvassa pitäisi olla museo Prado (suuren katukirppiksen jälkeen), joka sisältää vielä monin kertaisen määrän maalauksia (noin 8000!!!!). Sen kiertämisestä on varmasti edes turha haaveilla yhdellä kertaa, joten taidetta madridissa on nähtävissä tulevaisuudessa vielä paljon. Myös muita museoita riittää. Haluamme tutustua Madridin ja espanjan historiaan kunnolla ja se varmasti vaatii (ja on miellyttävää) käysä useissa museoissa.. Niitä madridin alueella löytyy kuitenkin kymmeniä..joten ensiviikolla voisimmekin ottaa jo muutaman museon kohteeksi.





Iltaa vietimme museokeikkojen jälkeen taas meillä, suomalaisporukassa. Viimeistä vaihtari-iltaansa oli viettämässä Otto, joka lääketieteen vaihto-opiskelijana on ollut madridissa puoli vuotta ja kotiin lähdön aika on käsillä. Yhdessä sitten nautimme sangriaa sekä kanasalaattia hyvässä seurassa. Mukaan mahtui myös aito Madridilainen William, joka piti huolen porukan kansainvälisyydestä.

Illan aikana tuli jo mieleen, että muutaman kuukauden päästä itse on samassa tilanteessa ja kotiin lähdön edessä. Tässä vaiheessa asia tuntuu kauhealle, eikä moista halua edes miesttiä.. Täytyy siis vain ottaa sombreerosta kovaa kiiinni ja puskea kohti tuulta - ja uusia seikkailuja sekä olla miettimättä väistämättömää kotiinlähtöä kesän koittaessa... Adios!

-----------------------


-- Sen verran osaamme sunnuntaista kertoa, ettemme jaksaneet toista museokayntia.. Vuorossa oli aurinkoa, kavelya seka makoilua auringossa. Tasta siis lisaa myohemmin kuvien kera!

Ei kommentteja: