maanantai 10. maaliskuuta 2008

Barceloonann viikonloppu

Barceloona 6.3.2008 0848
- Ärsyttää -

Jotkut harvat jotka onnistuivat saamaan sähköpostia matkastamme kertoivat, että matkailijoita olu informoitu olemaan tarkasti klo 8 sovitussa paikassa. Muuten bussi jättäisi, kuten edellisvuona (joopa joo). Klo 0745 suomalaisporukka oli sovitussa paikassa, peräti 5 muun vaihtarin kansssa.

Aika kului kylmässä ja viimaisessa Madridin aamussa vilkkaasti kun, kun 0815 bussi saapui paikalle, 0820 laukkuja sai laittaa sisään ja 0830 ihmisiä alettiin ottaa sisään. Nyt klo 0851 odotellaan bussissa jotain mitä lie, mitä kukaan ei tiedä. Aika haista paska -fiilishän tässä tulee..mutta aikataulu on vain pieni juttu.

Koska olime aktiivisia, kerkesimme istumaan tokavikoille paikoille.. Edessämme istuu kaksi tyhmää ruotalaista materialistiblondia, joiden kynnet lohkeavat jollei penkki ole taaksepäin vaakatasossa. Bussi on muuteenkin niin pieni että polvet ova suuus .. Nyt ne ovat kurkussa.

Takimmaisella penkilläkään ei parane. Siellä istuu 4 äänekästä jenkkityperystä, jotka alkoiovat harjoitella ranskan kirosanoja...älyttömällä volyymilla tietysti. Voi veljet mitä pellejä!! Hajottaako? Ehkä vähän? Kohta olemme valmiit myöntämään kulttuurishokin ;)!

Arvasimme jo alun perin, että omia polkuja kulkemaan tottuneelle tällainen turistimatka olisi aika nollakokemus. Miinus 20 tuntuu kuitenkin jo liialle..

ps. Viimein bussi lähti klo 0855.

Barceloonaan 6.3.2008 1155
- saatanallinen möly -

Ensimmäinen taukomme on takana. Söimme hampppariateriat ja miköä parasta, saimme olla puoli tuntia ilman tätä saatanallista mökää!!! Takapenkillä ranskalaisiksi, portugalilaisiksi ja saksalaisiksi paljastuneet apinat senkun korottavat ääntään. Ulkopuoliset äänet sulkevat korvatulpat ovat tulleet tarpeeseen.. Mutta nyt nekään eivät riitä.

Parin oluen vahvistamana neljän teini-ikäisen apinan lauma huuta kurkkusuorana. Ei saatana. Ranskaksi.

Barceloonaan 6.3.2008 1344
- Mölinä hiljenee -

Viimeiset ajat matkasta ovat menneet rauhallisemmin. Aloimme jutella yhden takapenkin mölyäjän kanssa ja hän osoittautui varsin mielenkiintoiseksi tyypiksi.

Kaveri on 21 vuotias saksassa yksityisessä yliopiostossa kansainvälistä johtamista opiskeleva malli. Puhumme siis miehestä...

Kaverin perhe omistaa taloja ainakin kreikassa saksan lisäksi. Vanhemmat ajavat mersuilla ja poika tuli tänne omalla seatillaan. Lukion kaveri on käynyt jenkeissä.

Työkseen tyyppi heittää muutaman mallinkeikan kuukaudessa. Tyänantajia ovat suurimmat muotilehdet sekä esim hugo boss, toyota yms. Viimeviikolla kaveri oli keikalla jenkeissä, ensiviikolla amsterdamissa. Rankkaa. Keikkoja on kuulemma ollut myös muualla, kuten jenkeisssä ja japanissa. Matkusteluluettelo kuulosti vakuuttavalle ja harrastuksiin kuulluu sen lisäksi lainelautailu.

Kouluun kuuluvan harjoittelun tyyppi suorittaa miamin hugo bossilla, johon hän on päässyt keikoilla tulleiden suhteidan avulla. Niitä lienee muiden huippumallien lisäksi siis paljon myös yritysmaailmaan..

Mallin töitä hän tekee mielellään silloin tällöin, mutta pidemmä päälle se on rasittavaa työtä.

Ihan hauska tyyppi. Kaikesta huplimatta tyypi on viimeisen päälle nöyrä ja mukava.. Ihmeellistä. Taas siis näemme ennakkoluulojen murtuvan ;)

Barceloonaan 6.3.2008 2254
- helvetilline mökä - taas -

Lopulta pääsimme kuin pääsimmekin perille barceloonaan. Kaupunki näytti ensisilmäyksellä todella kauniille - kauniimalle kuin Madrid. Toki pitää muistaa että ruoho on vihreämpää..mutta silti!

Barceloonan porteilla täytimme hostellien bookkauslistat. Meille kävi niin, että pääsimme huoneeseen jossa kaikki ovat tuttuja. Lisäksi saimme huoneen, joka on toiseksi pinen - vain kahdekalle hengelle. Huoneessa meitä on suomalaisten lisäksi tyttöjä caribialta, saksasta sekä hollannista. Toisin sanoen, antti sattuu olemaan ainut poika ;).

Huoneeseen saapuminen oli pieni järkytys. Ensinäkemältä inttipunkka ja tupa näyttäisi tähän verrattuna luksukselta. 8 henkeä pienessä huoneessa, jossa yläpunkan pellit painuvat pahasti kuprulle. Omaa rauhaa saa liian lyhyillä verhoilla ja yhden yläsängyn (=antin) ja seinän välissä on puolimetriä kivaa tippumistilaa. Lakanat ja pyyhkeet, joista maksoimme erikseen, olivat ruskeilla täplillä kroliitti ei siis irroitakkaan kaikkea? Suihkut läytyvät kerroksen toisesta päästä mutta onneksi vessa on viereisen oven takana.

Alkujärkytyksen jälkeen huone on kuitenkin mukava.. Kliva olla kavereiden kanssa samassa tilassa ja pienet puutteet ahdistavat. Hygienia on kiinni omasta päästä sikä järkevästä käytöksesä... Koko kokemus määräytyy sen mukaan miten asian haluaa ottaa. Tämä on vielä luksusta..niin se vain on. Ihmiset elävät afrikassa ilman vettä..meillä sitä saa pullosta.

Huoneeseen kotiuduttuamme lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Matkalla syömään poikkesimme ostamaan virvokkeita illaksi. Ensimmäinen ruokapaikamme oli ryöstö - joten vaihdoimme paikkaa. Toinen oli parempi. Söimme kolmen ruokalajin illallisen runsaalla viinillä (torresin sangre de toro) hintaan 15e/henki. Mukana syömässä oli siis koko hjuoneemme 8 henkeä.

Ruokailun jälkeen palasimme hotelliin ja aloimme nauttia virvokkeita ja kymmenen jälkeen meitä tultiin hakemaan toiseen hostelliin jossa loput porukasta olivat. Määräyksenä oli tuoda omat pullot mukana.

Täällä toisessa paikassa äänentoisto sitten pelaa. Jo edellämainitut portugalilaiset, saksalaiset sekä muut apinat aloittivan uuden shown. Kännissä ja ruotsalaisten täysin ali(=todella halvasti ja paljastavasti) pukeutuneiden innostamana huuto ja rääkyminen on aivan kamalaa. Käynnissä lienee joku hemmetin juomapeli jonka tavoitteena on rikkoa tärykalvot..

Punaviinistä nauttiminen ei tässä rytäkässä taida onnistua... Yritämme kuitenkin jotenkin kestää tämän pokkanaamalla.. Katsotaan onnistuuko. Hirveää.

Tyhmät teinit ja vielä tyhmemmät ruotsalaispellet!!!!! Hajottaa.

Barceloonaan 8.3.2008 0032
-Kulttuuripäivä takana-

Eilinen ilta sujui loppuun ihan mukavissa merkeissä. Keräsimme voimia ensin yhdessä kannustushuutojen saattelemina ja sen jlkeen suuntasimme kulkumme ensimmäiseen bariin. Baari ei edes ulkopäin tyydyttänyty ruotsalaisia, vaan he ottivat taksin paikkaan "jossa on tänä iltana barcan paras meno". Mukaan lähti myös saksan mallipoju.

Suurin osa porukasta siirtyi kuitenki valittuun paikkaan ja olimme siellä tunteja. Tämän jälkeen olimme siirtymässä seuraavaan paikkaa, jonka 10€ pääsymaksu oli liikaa ja palasimme hotellille.

Aamulla virkeimpänä antti nousi surffailemaan netissä ja yhden maissa koko porukka oli liikkeellä. Kävimme syömässä todella kalliit kahvit ja patongit (10€/henki) ja palasimme hetkeksi hostellille.

Hetken kuluttua paluusta lähdimme kuitenkin opastetulle kierrokselle. Oppaanamme oli jenkeissä syntynyt vanha (n. 60) herrasmies, jonka äiti on britti. Mies on toiminut oppaana iät ja ajat ja barceloonassa 4 vuotta. Oppaamme puhui sujuvasti espanjaa, kataloniaa, italiaa, englantia, ranskaa ja sakaa mutta esityskielenä pidättäydyttiin englannissa. Mies oli viimeisenpäälle loistava. Hän esitti barceloonan kaksi eri puolta - kulttuurisesti rikkaan sekä vanhojen hienojen rakennusta barcan sekä toisaalta köyhälistön spurgut, huorakadut sekä liimanimppaajat. Kaikki nämä vieretysten samoissa paikoissa. Huorat ovat etenkin barceloonassa näkyvä osa kulttuuria. Ennen perheillä oli tapana nimittäin viedä 12-14 vuotiaat pojat käymään huorissa - näin he oppisivat tarvittavan seksistä kätevästi. Tätä mahdollisuutta oltiin tarjottu myös oppaallemma hänen ollessa pieni.

Kiertelimme oppaan kanssa paljon kaupunkia sekä otimme reissulla paljon paljon kuvia. Opas kertoi loistavasti eri kohteiden historiasta, tarinat niiden synnystä tai rakentamisesta. Opas osasi näyttää kaupungin parhaat ravintolat, suklaakaupat sekä vei meidät kierrokselle mahtavalle torille (kauppahalli). Opas kertoi myös pieniä yksityiskotia jopa talojen koristeeksi tehtyjen miniatyyrien synnystä tarinaa - kuinka ikkunan eri puolille on tehty eri veistokset esittämään uutta ja vanhaa aikaa jne. Opas myös kertoi kaupungin historiaa, näytti hienoimpia katuja ja parhaaita museoita. Opas oli kokonaisuudessaan mahtava. Kiitos siitä järjestäjille!
Koska blogiin ei muuta mahtuisikaan kuin tämän tourin kuvat, onne laitettu palvelimelle omaan kansioonsa.

Kuvassa läski kissa sekä turisteja

Kuvassa lihansyöjien unelmaa - katettu tori täynä lihaa ja kaikkea muuta ihanaa

Kierroksen aikana tuli pintaan myös negatiivisia tunteita. Jo aikaisemmin mietintää aiheuttanut lentävä hollantilainen kiusasi opasta henkilökohtaisilla kysymyksillä - meidän mielestä epäsopivilla sellaisilla. Kun tämä toistui monta kertaa, olimme vähällä sanoa lyhyesti (shut up, please) että voisitko olla hiljaa...kuten Laura aiemmin oli jo tehnyt. Hyvä laura :D!

Opastetun kierroksen jälkeen kaikki olivat uupuneita ja nälissään oppaan huolenpidosta huolimatta (hän tarjosi jopa omaa paitaansa alipukeutuneille (joku hame, halooooo!!) tytteleille. Olimme aikaisemmin tiedustelleet oppaaltamme hyviä ruokakauppoja. Nyt päätimme testata hostelliamme lähellä olevan paikan, joka ei kuulemma näyttäisi hyvälle - sisällä olisi jopa paistinrasvan käryä, mutta ruoka olisi hyvää.

Pienin vaikeuksien jälkeen löysimme paikan, mutta se oli täynä. Paikka oli pieni, ja espanjalaiseen tapaan käytävällä oli myös baarijakkaroiota joilla syövät ihmiset aiheuttivat paikkaan tungosta.

Noin 5min odottelun jälkeen saimme pöydän ja pääsimme katsomaan ruokalistaa. Ihmeellistä kyllä lista oli englanniksi!! Listan hinnat hämmästyttivät - vain harva ruoka maksoi 5e enempää. Myöskään viinipullo ei tullut 4€ kalliimmaksi..mitä ihmettä.

Päätimme tilata ruokaa riittävästi - otimme kaikki alkupalat, pääruoat ja jälkiruoat. Pöydässä oli mm. Vihanneksia, kroketteja, ranskalaisia, munaa, perunaomelettia, porsaanpihvejä, kanipihvi, kanapihvi, ranskalaisia, jäätelöä, mansikoita, kakkua ja suklaamoussea. Tulimme kaikki ihan täyteen ja viinejäkin oli riittävästi. Yhteishintaa ruokailulle tuli 45e, joka ei ole kauhean paha neljältä hengeltä erinomaisesta kolmen ruokalajin illallisesti viinin ja runsaan leivän kera. Palvelukin oli erinomaista ja nopeaa.

Ruoan jälkeen palasimme hotellille ja jäimme sinne viettämään iltaa lähinnä pötkätellen, vaikka illalla olisi ollut diskobileet. Valitsimme niiden sijasta kuitenkin aamun aikaisen heräämisen ja kulttuurin. Siitä lisää myöhemmin.

Barceloonaan 8.3.2008 1510
- toinen kulttuuripäivä -

Eiliseen iltaan ei kuulunut paljon muuta. Kävimme syömässä, ruoka oli loistavaa ja sitten painuimme pehkuihin. Laura ja Hanna tulivat parin tunnin päästä nukkumaan ja muu huone vasta aamun sarastaessa koko easmusporukan tapaan. Aamulla huoneessa haisi vanha viina, kuin kävimme suihkussa ja suuntasimme kaupungille.

Ensimmäinen kohteemme oli katedraali. Sisältä rakennus oli hieno, kuten kaikki uskonnolliset paikat etelässä. Erona ehkä hiukan erilainen kattorakenne, joka tuntuu vielä hienommalle kun tietää että kirkko on rakennettu käsin ja kivet kannettu olkapäällä vuorilta asti. Kirkon kivet on leikattu tämän aikakauden insinööritaidoilla jo niin tarkasti, että kivet sopivat toisiinsa nähden täydellisesti kiilatakseen katon tiiviiksi kupoliksi ja näin kestämään kaiken painon. Kirkon kultaesineet patsaat ja koristeet olivat tässäkin paikassa hienoja, mutta eivät ehkä eroa hirvesti tavallisesta. Hauska juttu olivat kirkon sisäpiha, jossa kuuluisa ja pieni hevospatsas sekä elävät hanhet.

Katedraalin jälkeen suuntasimme seuraavaan kohteeseemme - picasson museoon kulkemalla oikein kivan kahvilan terassin kautta.

Museossa oli picasson suosikkitauluja, joita hän ihaili sekä keräsi. Loppuosassa olivat hänen omat taulunsa aikajärjestyksessä.

Picasson alkuaika ei ollut kovinkaan hienoa - tottakai taiteilijankin pitää ensin harjoitella. Kuitenkin hän oppi todella nopeasti ja hän oli huippu jo nuorena.

Meidän mieleemme oli erityisesti 1900 luvun alkku, jolloin picasso maalasi vanhempia maalauksia - normaaleja tarkkoja kuvia ihmisitä ja tilanteista.

Kun tästä ajasta mentiin eteenpäin tuli seuraavaksi kuvaan cubismi, eli kaikki taulun yksityiskohdat olivat kulmikkaita. Näitä tauluja oma taidesilmämme ei pystynyt tulkitsemaan ja ne jäivät hiukan etäisiksi.

Samaa voi sanoa myös koko loppuajasta.. Modernismin aikaiset taulut ovat värikkäitä ja kauniita mutta sekavia. Niistä ei meinaa saada irti oikein mitään. Joitakin voisi sanoa jopa rumiksi.

Vähen ennen loppua picassolle oli tyypillistä piirtää jo aiemmin kertomiamme vääntyneitä naisia. Myös tässä museossa oli esillä näytä taidonnäytteitä. Taidetta ymmärtämättöminä pohdimme, että mistä vääntyneisyys voisi johtua.

Jos syytä lähtee hakemaan picasson henkilökohtaisesta elämästä, on mahdollista että hänellä on ollut erityinen tai kieroutunut suhde naisiin. Hänellä oli ajan kuluessa muuta vaimo sekä useampia naisia yhtäaikaa. Lisäksi hän kuulemma kävi säännöllisesti huorissa. Joko suoraan tämän tai ehkä jonkun sukupuolitaudin aiheuttaman vinoutuman takia myös taulut ovat sitten menneet vinoon? :)

Taas aivan loppuajan taulut olivat myös ihmeelisiä, silloin picassoa ei sitoneet enää mitkään rajat, vaan hän teki kaiken oman mielensä ja innovaatioidensa mykaan. Myöskään näistä taulusta emme kauheasti irti saaneet, mutta kyllä ne vääntyneet naiset voittivat :)!

Kokonaisuutena museo oli kuitenkin hyvin viehättävä kokemus, paras taidemuseo tähän mennessä. Tauluja oli juuri sopivasti ja ne oli järjestetty hyvin. Seinillä olevat kirjoitukset myöäs selvittivät hyvin tietyn aikakauden mukaan, johon liittyvät taulut oli kerätty yhteen.

Yhdellä seinällä oli myös aikajana, jossa picasson elämänvaiheet oli kerrottu hyvin ja ytimekkäästi.

Muistoksi museosta ostimme yhden posterin kuuluisasta maalauksesta sekä picassosta kertovan kirjan. Niitä voi tulla ihailemaan syksyllä tampereen asunnollemme :)!

Museoinnin jälkeen menimme taas menu del dialle jonnekkin ravintolaan. Valinta osui oikeaasn ja ruoka oli hyvää. Erityismainnin ansaitsee sisäfile sekä sen kastike. Parempaa saa hakea maun ja kastikkeen puolesta. Loistavaa. Ruokaan kuului pari koria leipää, viiniä ja kolme ruoka-annosta per henki hintaan 9,60€/henki.

Nyt mahat täytenä istumme bussissa turistikierroksella erasmusporukan kanssa. Näköaloista kuvia ja kertomusta luvassa myöhemmin palvelimella, kunhan kuvat saadaan sinne.

Barceloonaan 9.3.2008 1046
- viba ilta -

Eilen oman keikkamme jälkeen menimme tosiaan bussilla ympäri barceloonaa. Bussin ikkunasta saimme ihailla barcan maisemia ylhäältä käsin, saimme selitykset tärkeimpien kohteiden historiasta ja pääsimme kiertämään pari kohdetta jopa jalan.

Harmillisin asia oli, ettemme päässeet barcan ehkä tunnetuimpaan kohteeseen, ylisuureen vielä rakenteilla olevaan kirkkoon, sisään vaan jouduimme katselemaan sitä ulkoa käsin.

Kuvassa näköaloja bussiretken varrelta.

Toisaalta parhaimpia asioita olivat vanha alunperin yksityinen puisto, jonka kivellinen sisustaminen oli vaikuttavaa.

Kun turistibussikierros oli tehty, palasimme bussilla hostelliin. Jouduimme tosin kävelemään matkasta loput, koska käynnissä ollut kulkue/mielenosoitus tukki tiet.

Myöhemmin aloitimme illan juhlimisen. Nautimme virvokkeita ensin hostellilla huoneissa ja myöhemmin siirryimme baariin.

Ennen baariin menoa kävelimme noin 2 h ympäri katuja. Tyypilliseen tapaan kukaan ei taas tiennyt minne olisimme menossa ja milloin.

Itse baari oli kaksikerroksinen khtalaisen huono paikka. Paikan alakerrassa soitetiin teknoa sekä muuta konemusaa, joka ei meikäläisten mieleen ole ja yläkerran sekalaista mainstreamia josta ei myöskään lattareita haluavalle ollut oikein iloa.

Tästä pääsemmekin illan aiheeseen. Miksi ihmiset haluavat mennä tällaisiin paikkoihin? Jos vaikka ihmiset ja tanssit kiinnostavat, miksi halutaan olla niin kännissä ettei enää mikään aisti toimi?

Ensimmäiseen kysymykseen on kohtalaisen helppo löytää vastaus. Monesta ihmisestä on kivaa tavata uusia kavereita, tanssia ja jutella ihmisten kanssa juomaa naukkaillessaan. Tällainen on meidänkin mielestä mukavaa.

Toinen asia on sitten kännit - miksi? Humalassa (siinä voimakkuudessa mitä vaihtarit ovat nyt harrastaneet) ei pysty enää puhumaan kunnolla, tanssi horjahtelee ja seuraavana päivänä muistikuvat ovat hatarat. Miksi?

Yksi syy liittyy hauskaa. Ainakin suomalaisilla ihmisillä alkoholi vaikuttaa siten, että tulee hauskempi olo. Noin sinänsä tämä tavoite kuulostaa ihan hyvälle. Toinen asia, olkoon se sitten syy tai seuras, ei ole aivan yhtä imarteleva. Se on kontrollin puute.

Kännissä on hyvin helppo tehdä sellaista mitä muuten ei haluaisi. Känni oikeuttaa tekemään mitä vaan - tai ainakin niin ihmiset sisässään ajattelevat...

Tässä hostellin aulassa ensimmäisen tänä aanmuna istuneena on helppo muistella monuia kertoja kun tyhmät ihmiset ovat tehneet tyhmiä tekoja... Jokaisella on varmasti kokemuksia patsaan esittämisestä, hyppimisestä, pomppimisesta tai ainakin laulamisesta. Yleensä tämä kaikki on kivaa, joskus taas sitten ei. Tällä matkalla kaikki on sujunut hyvin, eikä vaaranpaikkoja ole ollut. Hjyvä meille!

Seuraavana vuorossa on siirtyminen bussilla kohta madridia. Aikaa matkaan menee useita tunteja, jopa 10. Pitkä aika istua väsyneenä bussissa. Toivottavasti saa edes nukuttua.

-- Reissun jälkeen ---

Nyt on sitten reissun jälkeinen aamu ja olemme koululla. Loppumatka sujui hyvin, kiitos kuskimme, joka huomasin kiolarin aiheuttaman ruuhkan ajoissa ja pääsimme juuri ja juuri kiertämään sen. Muuten matka olisi pidentynyt useilla tunneilla.

Kotiin päästyämme juttelimme hiukan politiikasta kämpän omistajien kanssa ja iskimme päät tyynyyn. Nyt alkaaa kouluaherrus muutamaksi päivää, kunnes taas torstaina pakkaamme laukut ja suuntaamme portugaliin. Jeees!

Lisää kuvia palvelmelta, kunhan ne saadaan sinne!